pondělí, června 28, 2010

Egypt - předpříprava

Jak už jsem předeslal před pár týdny, 7. července (večer) odlétám do Egypta, na 11 dnů přiložit ruce ke stavbě lodi La Grace. Loď stojí v loděnici v Suezu, a tamtéž (v Suezu) mají pronajatý byt stavitelé. Úkolem mým, a Maríny (kamarádka ze Slovenska, která jede se mnou. Jak výstižné jméno pro námořnici! :-) ) bude dopravit se z Káhiry, kam přiletíme v 02:25 ráno, do Suezu. K tomu nám Dan R. sepsal následující návod:


Cesta z Káhiry do Suezu

1.Co nejlevněji:
V Káhiře na letišti jsou 3 terminály, mezi kterými jezdí zdarma i v noci shuttle bus. Stojí přímo před halou. Tím se musíte dostat před terminál 1. Od této haly se dáte směrem na jih po silnici, kterou budou odjíždět auta pryč z letiště. Po 280 metrech dojdete k velké autobusovému stanici, krytému střechou. Řeknete řidiči "Tahrir". To je náměstí za Egyptským muzeem, kam jezdí většina veřejných autobusů. Pokud vám to řidič odsouhlasí, nasednete. Během jízdy zaplatíte průvodčímu 50 piastrů za osobu a případně dalších 50 piastrů za veliké zavazadlo. Po hodině kulturního šoku, neboť než veřejné autobusy jsou horší jen veřejné záchodky, vás vysadí na autobusovém nádraží Tahrir. Odtud se můžete vydat pěšky cca 1 km směrem na severoseverovýchod, k velikému modernímu autobusovému nádraží Cairo Gateway, které však všichni znají jako Turgoman (30°03´28"S, 31°14´18"V). Zde si u okénka, nad kterým je napsáno něco jako Suwaiz (zcela vpravo) koupíte za 7 egyptských liber místenku na autobus do Suezu. Autobusové nádraží se otevírá v 5:40 a první autobus jede v 6:00. Nasednete do autobusu a za 2 hodiny jste v Suezu. Dále jezdí malé autobusy celou noc z nádraží Ahmed Helmy bus station za hlavním vlakovým nádražím Ramses station. Jsou to malé autobusy které nemají žádný jízdní řád a jedou když se sejde dost lidí. V Suezu je nejjednodušší zaplatit taxikáři 10 liber, říct "Kabanon", nebo Attaka police station a nechat se odvézt do naší čtvrti, kde na vás rádi počkáme (29°56,77S 32°29,48V). Nebo dojet až na loď, která je naproti Suez Steel Company (velká fabrika s ještě větším nápisem); arabsky Suez Solp (29°55,15S 32°28.27V).

2. Střední varianta:
Na letišti si vezmete prvního taxíka, kterých je tam velmi mnoho. Zaplatíte 50 egyptských liber (jistě si při placení navíc řeknou o 10 liber za poplatek za výjezd z letiště. Skutečně ho zaplatili, ale měli vám to říct už při smlouvání o ceně) a necháte se odvézt na autobusové nádraží Cairo Gateway, dříve Turgoman. Zde již pokračujte podle předcházejících bodů.

3. Co nejjednodušeji:
Na letišti vezmete prvního taxika a necháte se odvézt přímo do Suezu do čtvrti Kabanon a nechte se vysadit vedle policejní stanice. (Hlavně taxikářovi neříkejte nic o lodi, jinak vás zaveze do 30km vzdáleného přístavu Sokhna). Taxík by měl stát cca 40-50 USD.


Po přečtení tohoto emailu jsem ihned zvolil variantu 3., nejen z pohodlnosti, ale i proto, že se mi z různých cest pomalu hromadí americké dolary, které mi přijde zbytečné měnit za Kč a už je jich tolik, že je pravděpodobně při žádné z budoucích cest neutratím.

Dnes jsem ale ten email četl znova a podrobně, začal si chystat mapy a mapky na cestu, a mé vzrušení narůstalo. Už jen to, když jsem zjistil, že dokážu celkem bez potíží přečíst arabsky psané názvy ulic (zejména pokud jsou u nich překlady v latince :-) ). A co teprve ta příležitost procvičit si svou arabštinu naživo! Začíná mě velice lákat varianta 1... Uvidíme ještě, co na to řekne Marína. :-)

pátek, června 25, 2010

Článek do MAPS

V úterý jsem odeslal článek o modelování tvaru súdánské planetky do Meteoritics and Planetary Science.
Preprint je zde [PDF, 411 kB].


pondělí, června 21, 2010

Setkání v Rohozci

Poslední víkend jsem byl pozván na setkání námořníků a radioamatérů (průnik těchto dvou množin byl téměř roven jejich sjednocení, až na několik ojedinělých výjimek - včetně mě). Akce se konala v usedlosti hlavního organizátora - Standy, v Rohozci, nedaleko Kutné Hory. Kromě téměř neustálého šumění a pípání radiových stanic byly největší atrakcí dvě Standovi lodě - menší Eternity, ukrytá ve stodole, s níž už podle vyprávění zažil mnoho plaveb, abordáž ruské pobřežní stráže, a dokonce i najetí na mělčinu, a větší, nedávno koupená, rovněž plechovka (to není hanlivé označení, ale pouze synonymum pro kovovou loď) co už vystřídala několik majitelů, a kterou má právě v rekonstrukci.

Z diskuzí jsem odhadl, že každý druhý účastník měl svou vlastní loď.
I já jsem byl tázán: ty máš taky svou loď?
Já: ne, já zatím jezdím jen s charterovkami.
Tazatel: tak to je správný, toho se drž a nechtěj měnit... :-)

Fotogalerie


středa, června 09, 2010

Plavbopis z dubnové plavby

Michal konečně dopsal své strhující vyprávění, tak ho zde zveřejňuju v nezměněné podobě: plavba_chorvatsko_2010.pdf.

A aby to bylo pohromadě, tak zde jsou ještě další odkazy:
Přidán odkaz na galerii od Happyho

Trasa plavby

Lodní deník [PDF, 6 MB]

Moje fotky

Michiho fotky

Ondrovy fotky

Happyho fotky

úterý, června 08, 2010

V červenci do Egypta

V březnu jsem tu psal o lodi La Grace. 7. července odlétám na 11 dnů do egyptského Suezu, přiložit taky ruku k dílu.

čtvrtek, června 03, 2010