pondělí, června 11, 2012

Test hodinek

V posledních šesti měsících jsem testoval denní chod nejdrůznějších hodinek. Tabulka ukazuje výsledky seřazené od nejlepších po nejhorší a níže je podrobnější komentář.

HodinkyTeplotaChod [sek/den]Poznámka
 
Casio20° C+ 0.015variabilní +/- 1 s
Tissotna ruce+ 0.063variabilní +/- 0.5 s
Bentime20° C+ 0.16viz níže
Muray20° C+ 0.37stará baterie
20° C+ 0.18---
5° C- 1.25---
Indian inst.20° C+ 0.26---
5° C- 0.80---
Notebook20° C+ 1.77variabilní +/- 2 s
Aviator20° C+ 2.74---
5° C+ 1.65---
Noname č. 120° C- 43.85---
5° C- 44.62---
Noname č. 220° C- 46.85---
5° C- 47.88---
Noname č. 320° C- 50.45---
5° C- 51.25---

Vše začalo tím, že jsem na Aukro koupil pro účely astronavigace troje nejlevnější digitální hodinky (jedny asi za 100 Kč). K mému zděšení byly naprosto nepoužitelné, protože se za den opožďovaly od 44 do 50 sekund! Začal jsem jejich odchylky systematicky zaznamenávat, a spolu s nimi i u různých dalších hodinek. Tam kde to šlo (u velmi přesných hodinek to nešlo, protože bych na daném časovém intervalu dostal v rámci chyby totožný výsledek) jsem otestoval i teplotní závislost, přemístěním hodinek z pokojové teploty (~ 20° C) do lednice (~ 5° C). Zajímavá je také jak je chod ovlivněn výměnou staré baterie za novou (což přisuzuju vlivu změny napětí).

Všechny testované hodiny jsou krystalem řízené.

  • Casio (digitální náramkové hodinky), které mi věnoval Kojan, jsou jednoznačným vítězem, předbíhají se o 0.015 sekund za den (testováno v průběhu 94 dnů). Na úkor přesnosti je ale variabilita chodu, protože jsem příležitostně zaznamenal až jednosekundovou odchylku od lineráního trendu jejich chodu, a to na obě strany.
  • Tissot (ručičkové náramkové hodinky), které jsem dostal od rodiny, mají velice pravidelný chod s odchylkou + 0.063 s/den (testováno v průběhu 94 dnů). Občas jsem sice zaznamenal maximálně půlsekundovou variaci, ale to přičítám tomu, že jsem je nosil na ruce (tj. ve změnách teploty a otřesech).
  • Bentime - ručičkové nástěnné hodiny do koupelny napájené tužkovou baterií. Navzdory svému vzhledu a účelu mě velice příjemně překvapily, předbíhají se pouze o 0.16 s/den (testováno 2x, jednou v průběhu 36 a podruhé 49 dnů). Jednou však v průběhu několika dnů náhle zpozdily o 20 minut (!). Původně jsem to připisoval slabé baterii, ale to se nepotvrdilo. Alternativní vysvětlení je, že jsem je položil na notebook, tedy do blízkosti magnetu z harddisku.
  • Muray (digitální náramkové hodinky), které mám už alespoň 10 let. Při testování s ještě starou baterií (po dobu 37 dnů) se předbíhaly 0.37 s/den. Po výměně baterie se předbíháni zpomalilo na 0.18 s/den (testováno v průběhu 56 dnů) a po umístění do lednice se začaly opožďovat o 1.25 s/den (testováno v průběhu 38 dnů).
  • Indian inst. - malé ručičkové stolní hodinky, zřejmě reklamní předmět vzadu s nápisem Indian Institute of Astrophysics, které mi věnoval Michal. Při pokojové teplotě se předbíhají o 0.26 s/den (testováno v průběhu 56 dnů) a v lednici se opožďují o 0.80 s/den (testováno v průběhu 38 dnů).
  • Notebook - hodiny v počítačích jsou mně ne ze zcela zřejmých důvodů obecně dost špatné (synchronizaci přes internet mám pochopitelně vypnutou, jinak by nebylo co testovat). Hodiny v notebooku se mi předbíhají o 1.77 s/den (testováno v průběhu 149 dnů), navíc mají značné variace (až 2 s) od lineárního trendu. V závěru testování dokonce začaly z trendu vybočovat o více než 3 s.
  • Aviator (digitální náramkové hodinky), které mi věnoval Kojan, se při pokojové teplotě předbíhají o 2.74 s/den (testováno v průběhu 34 dnů) a v lednici se předbíhají o 1.65 s/den (testováno v průběhu 60 dnů).
  • Noname - poslední troje, již zmiňované digitální náramkové hodinky koupené na Aukro, jsem testoval 7 dnů při pokojové teplotě a 13 dnů v lednici. Díky obrovským chodům stačily i takto krátké intervaly, aby byly rozdíly zjevné.
Závěrem ještě jednu poznámku - v dřívějších dobách se jako chronometr, tedy přesné hodiny použitelné k navigaci, označovaly mechanické hodiny s chodem menším než 4 s/den. Kvalita hodin se ovšem posuzovala nejen chodem samotným, ale také jeho rovnoměrností (pokud velikost chodu známe, můžeme i po uplynutí známého počtu dnů vždy spočítat o kolik se hodiny mezitím rozešly). Ta musela být pokud možno konstantní nejen v čase, ale také nezávislá na změnách teploty a tlaku. Rovnoměrnost testovaných quartzových hodinek v čase je velice dobrá (lepší než lze v amatérských podmínkách detekovat), až na zmiňované ojedinělé případy. O dost horší je to ale s teplotní závislostí, jak je ostatně patrné z tabulky.

Žádné komentáře: