čtvrtek, března 20, 2008

Kapitánem snadno a rychle VII

Odkaz na galerii fotek a videí z plavby

Křižování

Páteční ráno je sice zamračené, ale alespoň už neprší a fouká svěží teplý vítr (v porovnání se včerejškem je teplejší, ale nijak extra teplo není). Pod motorem plujeme do vedlejší zátoky Pasjak, a tam až do poledne cvičíme najíždění na bóji a kotvení. Potom se vydáváme, stále ještě motorem, na cestu zpět. Začíná dost nepříjemně pršet, proto i za cenu zpomalení rychlosti rozevíráme na zádi lodi "kočár" a stříšku. Okolo nás je národní park Kornati - téměř holé kamenité ostrovy a ostrůvky.

Před čtrnáctou hodinou rozvinujeme plachty, a začíná křižování proti větru. Míříme do Murterského moře. Dokud jsme mezi ostrovy, nefouká to až tak moc. Střídáme se u kormidla, a po dvojicích vždy u otěží geny. Při obratu jeden povoluje na jedné straně a druhý utahuje na druhé. Na otevřeném moři vítr zesílil, a Roman navrhuje, abychom si vyzkoušeli, jaké by bylo ovládat takovou loď pouze ve dvojici (čistě teoreticky by to prý měl zvládnout i jeden člověk). On sám se staví ke kormidlu, aby nám to zjednodušil a obraty byly hladší. My se po jednotlivcích vždy na několik obratů střídáme u otěží geny. Při obratu, např. doleva, to obnáší asi tolik: připravit si levou otěž geny tak, abychom ji mohli rychle přitahovat. Uvolnit pravou otěž z vrcholu pravé vinčny, ale ponechat na ní několik otoček lana, abychom ho udrželi v rukou. Počkat, až se loď natočí přídí zhruba proti větru, vyhodit pravou otěž z vinčny kompletně a nechat ji, ať si dělá co chce. Přeběhnout na druhou stranu lodi a přitáhnout levou otěž dříve, než se loď stočí úplně doleva a do geny se opře vítr. Jakmile přitáhneme tolik, kolik jsme schopni zvládnout rukama, nasadit lano na vinčnu a dotáhnout klikou. Pak si jdeme opět připravit pravou otěž pro další obrat, a za chvíli se celá situace opakuje, jen stranově obráceně. Při křižování v užším průlivu, kde není dost prostoru pro dlouhou plavbu jedním směrem a obraty musí být časté, ten, co není u kormidla, pak jen kmitá z jedné strany lodi na druhou a dře se jako mezek s lany.




Vinčna (z anglického winch) je naviják na lano a malý technický zázrak. Otáčením kliky, která se nasadí do otvoru nahoře, na jednu či druhou stranu, se správně usazené lano přitahuje tím, že se obtáčí okolo vinčny a pak z ní vyjíždí ven, takže se na ni nenavíjí jako na rumpál. Oba směry točení klikou navíc vedou k otáčení navijáku vždy jen jedním směrem, rozdíl je jen v tom, že mají různé převody, takže otáčením jedním směrem docílíme rychlého navíjení za použití větší síly, druhý směr naopak šetří sílu, ale převod je pomalý a navíjení lana trvá déle.

Posléze obracíme loď, a zkoušíme obraty po větru a přehazování hlavního ráhna plachty. Ač se to zdá být paradoxní, plavba s větrem v zádech na lodi tohoto typu není ani zdaleka jednoduchá. Pokud dojde k tak vzácné situaci, že vítr fouká stejným směrem, jakým hodláme plout, je vždy lepší plout mírně bokem k větru a čas od času provést obrat, aby průměrný kurz zůstával takový, jaký potřebujeme. Při větru přímo zezadu lodi je třeba velice pečlivého udržování kurzu. Máme-li totiž například ráhno hlavní plachty vpravo (tj. vítr přicházející přímo zezadu se do plachty opírá zleva) a jen mírně změníme nechtěně kurz doprava, vítr začne na plachtu přicházet rovněž zprava, ráhno prudce přeletí na levou stranu a při jeho zastavení hrozí roztržení plachty.

Na konci cvičení nabíráme kurz na jihovýchod - směrem na Šibenik, a postupným a pomalým křižováním proti silnému větru si Murterským mořem probíjíme cestu "domů". Strašně leje. Bára, alias první dáma lodi, vypráví své zážitky z plaveb pouze ve dvojici s Romanem. "Já když jsem u kormidla, tak mi to během křižování vždycky chcípne uprostřed křižovatky."




Po šesté hodině odpoledne začíná být zřejmé, že tímto tempem dorazíme do Šibeniku někdy ve dvě hodiny ráno. Svinujeme proto plachty, zapínáme motor, a za chodu autopilota, ovšem s pravidelným běháním nahoru dolů a kontrolou polohy pomocí náměrů na majáky, se blížíme k ostrovům před vjezdem do Šibeniku. Poprvé na otevřeném moři a kymácejícím se plynovém sporáku vaříme s Tiborem k večeři guláš.

V úzkém průlivu Sv. Ante před Šibenikem přicházím na řadu u kormidla. Kapitán stojí vedle mě a dává pozor - v noci je tento úsek vždy náročný, když prakticky jediné, co je k vidění vpředu i po obou stranách, jsou světla majáků, které se zdají být hrozivě blízko. Ve 22 hodin dorážíme do mariny v Šibeniku. To už jsme vzhůru kromě kapitána s Bárou jen já, Kryštof a Tom. Ostatní sladce zařezávají.

Sobota, poslední den kurzu. Budíček máme už v šest hodin, záhy po něm vyplouváme k nedaleké benzince pro auta i lodě dočepovat naftu do nádrží. Vracíme se do mariny, vyklízíme loď a Roman ji předává zpět charterové společnosti. Jedeme do Šibeniku vyzvednout si průkazy na kapitanátu, a v poledne vyrážíme na cestu domů. Vnitrozemí Chorvatska je pod sněhem.

(Konec seriálu)


Mapa plaveb


Odkaz na galerii fotek a videí z plavby

7 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Doleva a doprava jezdí lodní doprava.
Vlnobití neuškodí
mému člunu, mojí lodi.
:-)

Anonymní řekl(a)...

Povedený seriál Šajri. Nebo tě mám od teď oslovovat už jen pane kapitáne? :-)
Nechystáš na léto nějakou plavbu, že bych se připojil...

Bára: hezká básnička

Jan Scheirich řekl(a)...

Taky doufam, ze nekam vyrazime pane kapitane.

Anonymní řekl(a)...

Na leto nic nechystam - v lete na Jadranu nebyva vitr, a je tam odporne horko. Nic pro me.:-) Napresrok nebo naprespresrok si na jare udelam jeste kurz preplavby pro ziskani vice zkusenosti, a pak urcite nekam vyrazime a budu potrebovat minimalne 6 lidi do posadky, takze se urcite ozvu vsem potencialnim zajemcum. Neni to drahe, pronajem lodi na tyden vyjde asi na 100 euro na osobu.

A nekdy do budoucna budu samozrejme potrebovat posadku pro propluti severozapadniho prujezdu, takze zacnete setrit a otuzovat :-).

Anonymní řekl(a)...

Moc hezké!

Pěkné vyprávění i obrázky. Jako bych Romana slyšel: "To bude prd.." pronesl i na naší letošní plavbě do Tunisu (a měl pravdu).

Měli jste opravdové štěstí na Pana Kapitána.

Ahoj, Janek ze Zlína

Anonymní řekl(a)...

Ahoj, moc pěkný seriál o plavbě, vše praktické a pěkně čtivé. Jen bych měl takovou malou připomínku o vyvazování na bóji, pokud je záď proti větru, působí na loď vítr mnohem větší silou a je tak větší riziko utrhnutí a loď je pod mnohem větším tlakem. Osobně bych doporučil rovněž uvazovat lano až do oka lana které vede k bójce (ne ke kovovému oku bójky samotné), přece jenom kov nelze tak dobře identifikovat v jakém je stavu. Ale to je jen můj názor. Jinak opravdu moc pěkné.

Aleš

Anonymní řekl(a)...

Bonjorno, sajri.blogspot.com!
italia sia il sistema cardiovascolare e scheletrico-muscolare, [url=http://farmamed.fora.pl/ ]Dove Comprare cialis in Italia[/url] eredi Cialis (tadalafil, pillola gialla) compra cialis in italia Levitra ? [url=http://farmitalia.fora.pl/ ]Come Comprare cialis generico[/url] quello che leggi e solo a meta' di quello che [url=http://milanofarma.fora.pl/ ]Come Compra cialis generico[/url] don.3.davis@gmail.com: Cialis in linea - Online.meds4u.eu Cialis (Tadalafil) ? [url=http://farmanova.fora.pl/ ] Comprare cialis generico[/url] Viagra, farmaci contro le disfunzioni erettili e l'impotenza sessuale [url=http://farmaroma.fora.pl/ ] Compra cialis online[/url]